Bedrijfsvoering

Heb jij al eens nagedacht over de
verkoop van jouw bedrijf?

Stel je wilt je onderneming over 3 tot 5 jaar verkopen. Dan is het verstandig om je nu met behulp van adviseurs over een aantal kernzaken te buigen. Zoals de juridische, administratieve en fiscale structurering. En de vastlegging in contracten van bestaande afspraken met klanten, leveranciers en medewerkers. Ook over de exit-strategie moet je je buigen. Dit alles is namelijk van invloed op de waardering en de taxatie van het risico bij overname door de koper. In dit kader is het optimaliseren van de resultaten misschien nog wel het belangrijkste. Hoe doe je dit?

Resultaten en risico’s managen

De waarde van je bedrijf wordt bepaald door de resultaten en de door de koper getaxeerde risico’s: hoe hoger de resultaten en hoe lager de risico’s, des te hoger verkoopprijs. Dus wil je zoveel mogelijk onzekerheden “gemanaged” hebben. Opdat er geen verrassingen komen tijdens de due diligence, of in de earn out periode na de overname. Verder zou je een constant stijgend resultaat willen kunnen laten zien, of een constant hoog resultaat. Zulke cijfers leiden gegarandeerd tot een hogere waardering. Anders gezegd: als je bedrijfsresultaten over 3-5 jaar niet tot de beste in de branche behoren, ga je niet de hoofdprijs krijgen.

Resultaatverbetering realiseren

Dus als je resultaten nu nog niet de beste in de markt zijn is er werk aan de winkel. En dan bedoelen we niet stoppen met investeren. Dit werkt alleen voor de korte termijn, en wordt door potentiële kopers en hun adviseurs snel doorzien. En vermoedelijk wil je je bedrijf ook niet op die manier overdragen. Je bent op zoek naar structurele resultaatverbetering. Maar hoe? Je laat je mensen immers al jarenlang werken met de hendels van kosten en inkomsten. Door regelmatig de rem aan te trekken op de kosten: stoppen met overbodige uitgaven en meer beheersing brengen in de noodzakelijke. En door gas geven met de opbrengstenhendel: meer cross selling bij bestaande klanten, introductie van nieuwe producten, acquisitie van nieuwe klanten of marktsegmenten, meer betaald krijgen voor je dienstverlening.

Met focus op de “bronnen”

Op zichzelf allemaal goed, maar helaas alleen met tijdelijk effect vanwege gebrek aan samenhang. Kan het dan anders? Ja! Door je te richten op de op de verborgen bronnen van winst en verlies in je bedrijf. En die zitten in je klantenbestand en productengamma. Niet iedere klant of product draagt namelijk evenveel bij in je resultaat. Sterker nog: de verschillen blijken meestal aanzienlijk te zijn: er zitten grote “bleeders” tussen en ware “goudmijnen”. In de traditionele wijze van resultaat management (kosten en opbrengsten gescheiden) blijven ze verborgen. Omdat we zo alle klanten en producten qua kostprijs over één kam scheren. Dus focus je op de bronnen van winst en verlies en verbeter je resultaat direct en blijvend. Zodat je straks een stabiel winstgevend bedrijf kan overdragen en daarvoor – terecht – de hoofdprijs kunt incasseren!