Interne processen

Een hogere sociale positie? Leve het kostuum!

Stel je voor: je staat in een bedrijf te praten met een vertegenwoordiger over een investering voor jouw eigen organisatie. Deze man staat keurig gekleed in een pantalon met polo met daarop het logo van het bedrijf. Er ontstaat wat gezonde discussie tussen jullie over welke toepassing het beste zou passen, wanneer een collega van deze vertegenwoordiger zich spontaan in het gesprek mengt en zijn mening geeft. Deze laatste is gekleed in een T-shirt, spijkerbroek en gympen. Wiens mening ga jij volgen?

 

Kleren maken de man!

Onderzoek leert dat jij de mening van degene met de meest zakelijke uitstraling volgt, ondanks dat we tegenwoordig mensen vaker in casual kleding zien verschijnen. Degene in ‘kostuum’ krijgt onbewust de hoogste sociale positie. En daar zijn wij gevoelig voor, dus volgen wij zijn mening.  Dat geldt ook voor expertise. Iemand die duidelijk meer expertise bezit is in onze ogen een autoriteit en ook hem volgen wij onbewust meer in zijn mening.

 

Wat betekent dit voor het bedrijf? Je bent natuurlijk zelf verantwoordelijk voor jouw eigen organisatie, je kunt je echter wel afvragen in welke mate het van belang is om teamleden met directe klantcontacten zelf te laten bepalen hoe zij zich kleden of dat jij je ermee gaat bemoeien. Bezit dat teamlid voldoende expertise waardoor hij inderdaad in zijn weekend-outfit door het pand kan banjeren? Welke verwachting wil jij dat klanten van jouw bedrijf hebben?

Duidelijk herkenbare expert

Zelf heb ik moeite met bedrijven waar verkopers nauwelijks te onderscheiden zijn. Als ik hulp nodig heb, wil ik snel contact maken met een duidelijk herkenbare expert. Ik weet het; dit botst met onze cultuur waarin elk individu zich tegenwoordig het centrum van het universum voelt en daarom zelf bepaalt wat die doet en hoe. Het druist echter ook in tegen fundamentele marketingprincipes dat elke medewerker een herkenbare ambassadeur van het bedrijf dient te zijn. Zijn er hand in hand oplossingen? Ja, die zijn er!

Je kan vandaag de dag hele fraaie, moderne zakelijke kleding kopen die aansluit bij jouw bedrijfsmerk en deze versterkt. Je weet dan dat jouw team hiermee direct een hogere sociale positie inneemt ten opzichte van jouw concurrent die deze stap niet neemt. Natuurlijk begrijp ik het dat veel mensen ‘jeuk krijgen’ als ze de term bedrijfskleding horen. Maar het is niet meer die blauwe overall van 40 jaar geleden.

 

Wil je tips over leuke adressen voor zakelijke kleding? Mail ons dan even: pim@dailyresult.nl