Marketing

Brand activation in de praktijk: maximaal indruk maken

De ideale manier om indruk te maken is door brand activation uiterst serieus te nemen. Dankzij brand activation activeer je jouw merk. Tegelijkertijd werk je aan de identiteit van jouw merk. Hoe ziet dat er in de praktijk uit?

Oprechte interactie

Dankzij live experiences en fysiek contact creëer je perfecte gelegenheden om een relatie met de klant op te bouwen. Door vanuit een doordacht creatief platform meerdere communicatiemiddelen op c.q. in te zetten, activeer je de klant in zijn interesses en loyaliteit. Voorwaarde bij deze directe aanpak is wel dat de interactie oprecht is. Deze dient echt het niveau van communicatietrucje te ontstijgen. Moet werkelijk bij de afzender én ontvanger passen. En dient natuurlijk over voldoende impact te beschikken zodat de interactie voldoende beklijft.

Empathy Map

Om dat af te dwingen is het evident om te weten wat de klant drijft. Wat zijn diens motivaties, behoeften en interesses? Daar bestaat trouwens een tool voor: de Empathy Map. Het verschaft inzicht en zorgt voor verbinding met het merk. Niet bepaald onbelangrijk; de ervaring van de klant wordt er beter door.

Voorbeelden van adequate brand activation? Denk aan het op opzichtige en unieke wijze opzoeken van de klant op locaties waar die zich al bevindt, in plaats van dat je verwacht dat deze naar jou komt. Wil je in een netwerk terechtkomen waar je momenteel zelfs nog geen deuk in een pakje boter weet te slaan, dan kunnen influencers uitkomst bieden. Vanuit een doordachte aanpak kunnen zij de boodschap snel en effectief laten landen. Streef je binding en/ of saamhorigheid bij bestaande klanten na, dan is een voorjaarsfeest of andere samenkomst optioneel. Is je doel om kennisoverdracht te combineren met een indringend relatiemoment, dan valt te denken aan een inspirerend klantevent.

Maximale vermenigvuldiging

Wat je ook kiest, zorg dat de merkbeleving naadloos bij jouw merk past. De activatie dient bovendien relevant te zijn voor de klant (en prospect). En kies meerdere communicatiemiddelen, on- en offline, opdat het resultaat van de campagne geoptimaliseerd wordt. Bovendien kun je de looptijd ermee oprekken. Zorg er tot slot voor dat het verhaal (en de bevindingen van de klant) maximaal vermenigvuldigd worden, onder andere via de sociale media. Haal eruit wat erin zit.

Arend-Jan Top maakt met DailyBrand marketing & creatie sterke merken en ideeën zichtbaar. 

Arend-Jan_Top_DailyBrand_DrivingForces Arend-Jan Top DailyBrand