Marketing|Training / Coaching

De SUCCES-formule voor jouw boodschap

Als je 1 minuut onoplettend bent op het internet, mis je 1.500 blogposts, 98.000 tweets, 600 nieuwe YouTube video’s en 168 miljoen e-mails. Bij Starbucks kun je kiezen uit 87.000 drankcombinaties. Die combinaties van drankjes kun je zelfs niet in een heel leven uitproberen. En er bestaan nu zelfs al vergelijkingssites van vergelijkingssites om ons te helpen bij het maken van de juiste keuze (www.snakewool.nl).

Deze overvloed aan keuzes en informatie heeft ook grote gevolgen voor jou als ondernemer. Er zijn nog nooit zo veel mogelijkheden geweest om informatie te verzamelen via een enorme waaier aan technologieën. Maar teveel is teveel.

Heel wat mensen worden bijna verlamd door de keuzestress en al die mogelijkheden. Vandaar dat een goede ondernemer zich dient te concentreren om de enorme hoeveelheid aan informatie dient terug te brengen tot behapbare inzichten waar de ‘consument’ daadwerkelijk iets mee kan. En dat is natuurlijk een hele uitdaging.

Doorbreek de Vloek van Kennis

We hebben vaak de neiging om anderen te overstelpen met een hoeveelheid van informatie om onze expertise te tonen, zeker in een professionele omgeving. Dat noemen we de Vloek van Kennis aangezien we veronderstellen dat de luisteraar dezelfde expertise (of alleszins dezelfde interesse) heeft in het onderwerp als jou.

Voor jou is het onderwerp waarover je spreekt immers zeer logisch. In de meeste gevallen is dat echter niet het geval en kan jouw onderwerp helemaal nieuw zijn voor de toehoorder. Bovendien heeft de gemiddelde mens slechts een kortetermijngeheugen. Onderzoek heeft aangetoond dat de meeste mensen zich ongeveer zeven zaken kunnen herinneren in hun bewustzijn – een beetje afhankelijk van de taak en verwachtingen.

Dus als je de volgende keer op een receptie rondloopt en enthousiast over jouw passie en werk vertelt, denk dan aan deze Vloek van Kennis. Overrompel de toehoorder niet met allerlei details over je werk maar focus je op de essentie. Stel jezelf de vraag: welke boodschap wil ik dat mijn toehoorder zich herinnert als deze persoon volgende week aan mij terugdenkt.

Meer S.U.C.C.E.S. in jouw communicatie

De manier van communiceren is natuurlijk ook essentieel om ervoor te zorgen dat de resultaten van het onderzoek tot actie leiden. En voor een beklijvende boodschap is het verhaal van de gebroeders Dan en Chip Heath erg interessant. In hun boek hebben ze onderzocht waarom heel wat ‘broodje aap’ verhalen blijven ‘plakken’ terwijl veel belangrijkere, echte boodschappen zeer snel worden vergeten. Ze vonden 6 principes die de ‘plak-factor’ van een boodschap verhogen:

imple
nexpected
oncrete
redible
motional
tories

Een mooi voorbeeld om de SUCCES-formule te illustreren is de boodschap die president Kennedy gaf op 25 mei 1961: Het is ons doel om een man op de maan te laten landen en hem veilig terug te brengen voor het einde van dit decennium.

Indien Kennedy een grote baas van een bedrijf was geweest dan had zijn boodschap waarschijnlijk als volgt geklonken: Onze missie is om internationaal leider in de ruimtevaart industrie te worden door maximale, team-georiënteerde innovatie en strategisch gekozen ruimtevaart initiatieven te realiseren.

Probeer de SUCCES-formule een keer uit op jouw boodschap of bedrijfsmissie.

Meer voorbeelden hoe ‘minder’ tot succes kan leiden, vind je op de website www.lessisbeautiful.co (en nee, de letter ‘m’ ontbreekt niet. Less is beautiful.)

Cyriel Kortleven is internationaal spreker en auteur van het boek ‘Less is Beautiful’ met 69 voorbeelden hoe ‘minder’ tot succes kan leiden binnen het bedrijfsleven. Cyriel legt momenteel de laatste hand aan een nieuw bookazine (boek met de vormgeving van een magazine) ‘The Change Mindset’. Je kunt alvast een preview vinden via deze link