Marketing

Instagram voor dummies: in 5 concrete stappen naar groeiend succes!

Instagram, dat is toch voor het delen van idyllische vakantiekiekjes, het nodige uiterlijk vertoon en heel veel katten- en hondenplaatjes? Terwijl ik door mijn Instagram-feed scroll zie ik inderdaad heel wat perfecte en snoezige content voorbijkomen. Toch wil ik als advies geven: laat je er niet door afschrikken! Het creatieve social media platform biedt wel degelijk mooie kansen voor bedrijven om online op te vallen – juíst temidden van deze plaatjes – en te groeien. Dus maak vandaag nog je bedrijfsprofiel aan en volg het 5-stappenplan naar groeiend succes op Instagram!

Nu hoor ik je denken: waarom zou ik met mijn bedrijf de stap naar Instagram maken? Laten we er wat cijfers bij pakken. Uit het laatste grote onderzoek van Newcom Research & Consultancy (januari 2018) naar het gebruik van social media in Nederland komen enkele opvallende ontwikkelingen naar voren. Zo groeit Instagram niet alleen het sterkst (4,1 miljoen gebruikers) van alle social media platformen, er is ook een grote kans dat je vader of moeder tot de actieve gebruikers is gaan horen. De stijging is dus niet leeftijdsgebonden en bij alle generaties zichtbaar. Dat betekent dat het imago van Instagram verschuift van jeugdig en hip naar meer mainstream.

Dat opent nieuwe deuren voor jouw bedrijf om je op een creatieve en opvallende manier in de kijker te spelen. Vind je het lastig om met Instagram te beginnen? Hieronder vind je 5 eenvoudige stappen om de basis onder de knie te krijgen en van daaruit succes te boeken.

1. Kom tot de kern in je bio

Heb je je bedrijfsprofiel aangemaakt? Mooi. Op de hoofdpagina hiervan vind je je bio(grafie): ruimte om kernachtig jouw bedrijf te omschrijven. Probeer dit kort en concreet te doen. Vooral dat laatste is belangrijk omdat gebruikers binnen Instagram op trefwoorden zoeken. Tip: sinds kort kun je hashtags (#) toevoegen voor zo’n trefwoord. Ook kun je je beschrijving opleuken met relevante emoticons. Zorg ook dat je contactgegevens volledig ingevuld zijn.   

2. Mix van foto’s en video’s

Nu kun je echt beginnen met opvallende content plaatsen. Niet zoveel inspiratie? Maak het niet te moeilijk voor jezelf. Geef een kijkje achter de schermen: maak een foto van die interessante bijeenkomst met collega’s, de lunch in de middag, een mooie hoek van het gebouw waarin jullie zitten of het uitzicht dat je hebt vanaf je werkplek. En laat de producten en/of diensten zien waar jij/jullie trots op zijn. Maak ook eens een filmpje, laat een enthousiaste collega een vlog inspreken of laat iemand tijdelijk het account overnemen zodat mensen mee kunnen kijken met diens werkweek.

3. #voeg #hashtags #toe

Onderaan je post kun je de tekst afsluiten met hashtags. Dat zijn trefwoorden die jouw bericht en bedrijf kenmerken. Kies woorden waar gebruikers op zoeken en combineer dit met een specifieke hashtag voor de naam van jouw bedrijf. Om deze hashtag onder de aandacht te brengen kun je ook een keer een winactie op poten zetten waarbij je aan gebruikers vraagt deze hashtag toe te voegen aan hun posts.

4. Follow me!

Kijk eens welke personen, klanten en bedrijven binnen jouw netwerk ook een account op Instagram hebben en volgen maar. Hierbij kun je ook denken aan relevante accounts van soortgelijke bedrijven, waar je inspiratie vandaan kunt halen. Ga lekker op zoek, like hun posts en volg terug: je bouwt zo een band op en een flinke schare trouwe fans!

5. Experimenteer met Instagram Stories

Een steeds populairder onderdeel van Instagram zijn de rondjes met oranje-roze rand: de Stories. Dit zijn foto’s of filmpjes die slechts 24 uur beschikbaar zijn. Uit eigen ervaring weet ik dat er in specifieke sectoren nog niet veel mee wordt gedaan. Dus ga er vooral mee aan de slag wanneer je als bedrijf echt wilt opvallen! Het tijdelijke karakter van Instagram Stories zorgt ervoor dat je kunt experimenteren. Het hoeft niet perfect, je kunt je creativiteit de vrije loop laten. Daarin ligt naar mijn idee de kracht van Instagram. De drempel is kleiner om iets nieuws uit te proberen en de groeikansen liggen voor het oprapen!

Anouk is content creator bij DailyBrand en schrijft o.a. over social media en inspiratie voor succes vanuit media & cultuur.