Marketing

Mag een social media post commercieel zijn?

Laten we eerlijk zijn, wij verkopers doen er alles aan om in contact te komen met potentiële klanten. Het is ons werk om deuren te vinden waarachter nieuwe klanten zitten. Een onderdeel van ons werk, dat de laatste jaren op dit punt niet makkelijker wordt want prospect zijn steeds lastiger te bereiken. Met bellen kom je niet verder dan de receptie, jouw e-mail sneuvelt op de firewall, advertenties vinden we onbetrouwbaar en de papieren mailing gaat veelal ongeopend de prullenbak in. Vandaar dat we ons allen op de social media kanalen storten. Uit pure nood. Jij wilt je spullen aan de man brengen en daarvoor dienen prospects wel te weten dat jij bestaat. Hoe meer jij aanwezig bent in de digitale wereld, des te hoger zet Google jou in zijn ranking om vindbaar te zijn, mochten klanten via Google gaan zoeken. Maar mag je op dit kanaal met commerciële boodschappen komen?

Het antwoord zit al deels in de naam: social. Bezoekers van deze kanalen en de platforms hierop verwachten dus informatie aan te treffen die informatief, plezierig, leerzaam of amusant is. Deze platforms hebben een sterk bindend karakter waarin we,  door de juiste soort informatie met elkaar uit te wisselen, een verbinding krijgen. Vrienden heet dat. Sommige mensen hebben er duizenden. Dit deel van het antwoord pleit er voor om jouw posts vooral van dit type informatie te voorzien. Dus als jij professioneel gereedschap verkoopt, vertel dan de verhalen over hoe deze ontwikkeld en gemaakt worden. Vertel leuke verhalen over klanten en laat filmpjes zien over toepassingen. Interview klanten en laat hen aan het woord.

Het andere deel van het antwoord is, dat onderzoek leert dat sturende berichten – ook wel persuasive posts genoemd –  ook effect hebben. Sterker, die blijken vaak effectiever dan posts met een vrijblijvender karakter (ook al publiceer je deze op de social media). Je dient deze wel te plaatsten tussen een serie van relevante vrijblijvende posts. Een keiharde advertentie – of nog erger, alleen maar advertenties plaatsten – schrikt enorm af en mensenhaken af. Dat is een echte ‘no go’. Het dient allemaal wel in de sfeer van leuk, gezellig en entertainment te blijven.

Het antwoord is dus dat je wel degelijk met commerciële posts het sociale media domein kan betreden, mist het niet de boventoon voert. Dus kruip in de pen en begin met schrijven. Schrijf gewoon, start! Je hebt veel meer verhalen te delen dan je denkt.