Personeel|Training / Coaching

Werkgeluk als meetlat van het gevoel

Werkgeluk ervaren heeft alles te maken met gevoel. Dat ontdekte teamcoach Yvonne van Kaathoven (DailyLean) nadat zij tijdens een van haar coachingstrajecten een man ontmoette die zijn werkgeluk het cijfer 3 gaf. Hier lees je over haar zoektocht naar de betekenis van werkgeluk en waarom het vandaag de dag steeds belangrijker wordt.

Afgelopen week mocht ik weer een team van een bedrijf coachen vanuit mijn programma van Verbinding naar Verbetering (Verandering). Daarvoor had ik een leuke interventie bedacht, de Walking Scale. Op de grond tekende ik een lijn, met aan de ene kant het cijfer 0 en aan de andere kant een 10. In het midden van deze meetlat had ik voor de duidelijkheid een 5 gezet. Vervolgens stelde ik een aantal vragen: wat voor cijfer zou je je huidige situatie en toekomstige situatie geven? En welk cijfer krijgt je werkgeluk?

De werkgever van dit team scoorde aardig op basis van de cijfers. Op een enkele persoon na, die gaf zijn werkgeluk het cijfer 3. Daar schrok ik van en daarom vroeg ik hierop door. Hij vertelde mij dat hij met buikpijn naar het werk gaat. Dat er dagelijks allerlei gedachten door zijn hoofd gaan. Dat hij niet goed genoeg zou zijn. En dat hij het idee heeft dat het zoveel beter kan. Ook vertelde hij dat hij nog niet zolang voor deze werkgever werkt en dat hij het over het algemeen wel goed naar zijn zin heeft, maar dat één ding, of beter gezegd één specifiek iemand, hem zo negatief getriggerd heeft dat zijn werkgeluk hierdoor een vette onvoldoende kreeg.

Zwijgen of uitspreken?

Als eerste wil ik zeggen dat ik het superknap vind dat iemand zo eerlijk is over hoe hij zich voelt en dat hij zich zo kwetsbaar op durft te stellen door zijn ervaring uit te spreken ten overstaan van een groep. Het is nogal wat om te zeggen: “Mijn werkgeluk krijgt een 3”. De groep reageerde ook erg bezorgd en wilde er in eerste instantie niet over praten. Men vond het verstandiger om het bij degene neer te leggen die het betrof en er verder over te zwijgen.

Wat moet je in een dergelijk geval als teamcoach of leidinggevende doen? Ga je mee met de groep of zet je het individu op de eerst plaats? Ik heb in dit geval voor de groep gekozen en het individu gevraagd of hij wilde nadenken welke volgende stap hij zou nemen om bij onze volgende samenkomst een hoger punt te scoren op zijn werkgeluk.

Wat is werkgeluk eigenlijk?

Het voorval maakte me wel nieuwsgierig naar de vraag wat werkgeluk nu eigenlijk is en waarom het vandaag de dag steeds belangrijker wordt. Ik las een artikel waarin de definitie van werkgeluk mooi beschreven wordt:

Werkgeluk is als je fluitend op je fiets naar je werk gaat en fluitend weer terugfietst naar huis

Ik ontdekte dat werkgeluk vaak te maken heeft met emoties en gedachten. Daardoor is werkgeluk doorgaans sneller naar het positieve te trekken dan werktevredenheid, waarbij het vaker gaat om het geluksgevoel of de tevredenheid over het salaris of eventuele bonussen.

Zoals we allemaal wel weten is het welbevinden naar aanleiding van een financiële prikkel vaak van korte duur. We raken er snel aan gewend en het wordt weer gewoon. Daarbij is financieel geluk ook niet altijd vanzelfsprekend. De meeste bedrijven zitten vast aan salarisschalen en je kunt niet zomaar om opslag vragen.

Werkgeluk werpt zijn vruchten af 

Dit in tegenstelling tot werkgeluk, dat wel degelijk positief kan veranderen. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om iemand op andere gedachten te brengen en anders naar bepaalde zaken te laten kijken.

Zo ontdekte ik ook dat mensen met een hoger cijfer qua werkgeluk beter presteren, meer betrokken zijn bij de doelen van de organisatie, gezonder zijn (en dus minder ziek), klantvriendelijker, beter samen werken en veel innovatiever en veerkrachtiger zijn bij verandering en stress.

Het werpt dus zijn vruchten af om goed te kijken naar het werkgeluk dat mensen binnen een bedrijf ervaren, vooral als je een verandering in de organisatiecultuur wilt aanbrengen. Voor mij als team- en leanspecialist was dit dan ook een belangrijke conclusie: het is vaak niet de inhoud van het werk waar mensen over vallen, maar het gevoel dat zij op hun werk ervaren.

Yvonne is procesverbeteraar bij DailyLean en gebruikt de Lean-methode om werkgever, werknemer en opdrachtgever te verbinden tot een team met gezamenlijke en gedeelde doelstellingen en focus.