Training / Coaching

Adem in, adem uit! Adem in, adem uit!

Nee, je bent niet bij de dokter. Maar je hebt er wel veel aan om jouw ademhaling eens in de gaten te houden.  Want er wordt vandaag de dag wel heel veel van jouw brein verwacht. Informatie gaat sneller en sneller, en werk vraagt steeds meer van ons. Targets, input, aanpassen aan veranderingen, klanten… je staat permanent bloot aan een enorme golf van prikkels.

Dit alles roept spanning op en heeft daardoor een direct effect op jouw ademhaling. We ademen te snel en te diep. Nou en? – zou je zeggen. Dat heeft volgens Bram Bakker en Koen de Jong,  de auteurs van het boek Verademing, nogal wat negatieve effecten op jouw lichaam. Dat wordt uitgebreid uitgelegd in het boek. 

Ter vergelijk: wetenschappers menen dat mensen in de middeleeuwen net zoveel prikkels in hun hele leven kregen als wij nu op één dag! Helaas is ons brein niet zo snel ontwikkeld om de huidige hoeveelheid prikkels te verwerken.  Om te beginnen vernauwt je focus. En dat is niet handig als je samenwerkt met collega’s, teamleden of klanten. Maar lastiger: je lichaam staat hierdoor permanent in een gespannen staat en je laadt onvoldoende energie bij. Je brandt langzaam op en allerlei lichamelijke klachten ontstaan als gevolg hiervan. Klachten die vaak met medicijnen worden aangepakt terwijl de oplossing ligt in jouw manier van ademhalen. De vicieuze cirkel is ontstaan.

Alvast een tip: in ontspannen staat adem je ongeveer 6 maal per minuut. Ga dus eens achter je bureau zitten en tel eens hoe vaak je in/uitademt in dat minuut. Grote kans dat je er flink boven zit. Tijd voor actie!

Belangstelling om meer te weten? Zie de link hieronder. 

https://www.bol.com/nl/p/verademing/9200000099532785/?suggestionType=typedsearch&bltgh=mqh388A-O-Kjcn3mNlNEwA.1.2.ProductTitle

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

U mag deze HTML-tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>