Bedrijfsvoering

Binnen 24 maanden recessie: wat zou jij doen?

Stel je eens voor: binnen 24 maanden komt de voorspelde (nieuwe) economische recessie uit waarvan bedrijfsfinanciers op dit moment de tekens aan de wand zien verschijnen. Bedrijfseconoom Theodoor van Breevoort (Lucratief) neemt je mee in een gedachte-experiment: waar zou jij dan als ondernemer onmiddellijk mee stoppen, mee doorgaan en mee starten?

“Binnen 24 maanden recessie!”

Dit heeft bedrijfsfinancier Niels Turfboer van Spotcap gezegd in een gesprek met CFO. Hij baseert zich op de vele tekens die volgens hem aan de wand zijn verschenen. Stelt je nou eens voor dat de Alwetende je influistert dat die Turfboer gelijk gaat krijgen en er inderdaad binnen 24 maanden een nieuwe economische recessie komt. Waar zou jij dan nu onmiddellijk mee stoppen, mee doorgaan en mee starten?

Tekens aan de wand

Vergelijk de situatie van vandaag eens met die van een jaar of vijf geleden. Dan zien we dat de aandelenkoersen en huizenprijzen flink zijn gestegen. En dat er sprake is van een aantrekkende inflatie. Ook neemt de krapte op de arbeidsmarkt toe. En we zien dat de financiële markten weer roepen om meer deregulering. Tot slot trof ik zelf vorige week een taxichauffeur die me enthousiast vertelde over zijn plan om in cryptomunten te gaan beleggen!

Voordat we de stappen gaan doorlopen, laat eerst eens alle zaken de revue passeren die je bij de vorige recessie niet hebt gedaan en wel had moeten doen. Weet je het nog?

En waar zou je dan – met een nieuwe recessie in het vooruitzicht – onmiddellijk mee stoppen, mee doorgaan en mee starten?

  • Stoppen

Waarschijnlijk stop je met het hanteren van omzet- of marktaandeelgroei als doel op zichzelf. Omdat het binnenhalen van nieuwe klanten duur is en het afbreukrisico in het begin hoog. Ook zou je willen stoppen met onrendabele klanten. Alle focus nu op kosten en marge. Dat wil zeggen: de “cost-to-serve” omlaag, of de prijzen omhoog. Want als er in deze tijden van aanbodkrapte aan hen geen geld te verdienen is, wanneer dan wel? En welke ondernemer gunt zijn concurrent het verlies nu niet?

  • Doorgaan

Waar je mee doorgaat is het continu zoeken naar de waarde waar jouw klant behoefte aan heeft, en waarvoor hij bereid is genoeg te betalen. Ook zul je niet stoppen met het verbeteren van de kwaliteit en snelheid van je operationele processen. En met het op peil houden van de kennis en kunde van jouw mensen. Want met deze investeringen waarborg je de continuïteit, juist in tijden dat je op eigen kracht winst moet maken, en niet dankzij gunstige economische rugwind.

  • Starten

Het zou mij niet verbazen als je een (her-)start wil maken met de zoektocht naar verspillingen, overbodige franje en lakse onverschilligheid, allen vergoelijkt met “we verdienen toch genoeg?”. Dit gedrag sluipt er even gemakkelijk in als dat het moeilijk is om het er weer uit te krijgen. Dus maar beter überhaupt niet tolereren. Je gaat natuurlijk niet alle franje strippen, want dan is de jeu er snel af. En voor het vieren van succes maak je immers altijd ruimte.

Zeker weten?

Als je nu zeker wist dat de voorspelling uitkwam, dan zou je over het bovenstaande niet aarzelen. Deze keer niet. Maar je weet het niet zeker. Wat je echter wel zeker weet is dat als je sowieso deze stappen onderneemt, je bedrijf er niet slechter van wordt. En dat als de voorspelling dan toch uitkomt, jouw kalf niet zal verdrinken omdat je de put al gedempt heeft. Last but not least: nu heb je nog de tijd om weloverwogen en in rust te handelen. Als het eenmaal zover is dan moet alles onmiddellijk en tegelijkertijd, of je nu wil of niet.

Theodoor van Breevoort is bedrijfseconoom en oprichter van Lucratief, adviseur in resultaatverbetering. Geïnteresseerd in meer? Kijk dan op www.lucratief.eu.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

U mag deze HTML-tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>