Bedrijfsvoering

Hoe kapitaliseer je op de huidige groeikansen?

Onze economie groeide in 2017 met maar liefst 3,2%. Sinds 2012, toen we nog krimp hadden, is dit cijfer niet zo hoog geweest. Hoe trek je hier het meeste profijt van? Immers, het wordt ook weer een keer minder, dus nu is de tijd! Dat doe je door te focussen op de winst die individuele klanten je brengen. Zo boek je snel betere resultaten die ook duurzaam zijn.

Omzetgroei is mooi, resultaatgroei is beter

Bijna in elke sector is momenteel sprake van marktgroei. En als de omzet van je klanten groeit, groeit jouw omzet als leverancier “gratis” mee. Dat is mooi, maar niet goed genoeg. Want deze goede tijden moet je ook benutten om jouw bedrijf meer toekomstbestendig te maken. Dus je zou bijvoorbeeld meer marktaandeel kunnen veroveren, een hogere winstmarge maken, en liever nog allebei.

Harder groeien dan de markt én er tegelijkertijd meer aan overhouden? Niet gemakkelijk, maar wel haalbaar! Wat je hiervoor nodig hebt is inzicht in welke klanten welke bijdrage leveren in jouw totale bedrijfswinst. Zo identificeer je de 20% van je klanten die je bedrijf buitengewoon veel winst oplevert, én de 5% die voor zwaar verliesgevende omzet zorgt.

De eerste stap naar marktaandeelvergroting is het uitbreiden van je inkoopaandeel bij die grote winstklanten. Ze betalen een goede prijs voor wat je ze levert, dus ze zijn tevreden over je prestaties als leverancier. Kansen om je aandeel uit te breiden ten koste van minder goed presterende concurrenten. En zonder naar het prijswapen te hoeven grijpen, dus met een blijvend goed resultaat!

Verbetering winstmarge

De eerste stap naar een hogere winstmarge is het analyseren van de oorzaken achter de zo zwaar verliesgevende omzet. Meestal zit het in een mismatch tussen wat de klant aan dienstverlening wil en wat hij krijgt. En in een gesprek met de feiten op tafel is dat gemakkelijk recht te zetten. Hierdoor verdwijnt een deel van je verliesomzet als sneeuw voor de zon. Ook klanten die ‘voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten’ blijken daar in veel gevallen toch nog wel 15 cent voor over te hebben.

Nu is de tijd!

De huidige marktomstandigheden stellen je in staat om het bovenstaande te doen. De sfeer is bijna overal positief en gericht op kansen benutten. Daarnaast zijn niet al je concurrenten even gedreven of even toekomstgericht als jouw bedrijf, en dat biedt ruimte. Wacht hiermee dus niet tot het weer wat minder gaat en je dus wel moet. Want dan is iedereen er mee bezig!