Van nature krijg ik jeuk van bedrijven die ten koste van alles geld willen verdienen, met een aanpak die medewerkers volledig ‘strak zet’ in de uitvoering en ondanks dat de lat steeds hoger leggen. Geld verdienen beschouw ik al een gevolg van lol, juiste intentie en kwaliteit van alles dat je doet voordat de klant zijn portemonnee trekt.
Toch wil ik niet zomaar voorbij lopen aan het feit dat er ook intern winst te behalen valt. Onderzoek van Theodoor van Breevoort leert dat bedrijven buitengewoon slecht in de gaten hebben welke klanten werkelijk winst opleveren en bij welke er geld bij moet. Ogenschijnlijk hebben veel bedrijven de indruk dat omzet en marge wel oké zijn, doch wanneer je dieper in de materie duikt ontdek je dat bij sommige klanten de handelingskosten door het dak schieten. Dat kan komen door een zeer grillig bestelritme, onlogische aantallen, druk op logistieke wensen en veel gewenste aandacht door de buitendienst met offertes en plannen.
Zo kan het dus dat op het oog aantrekkelijke klanten ineens veranderen in – wat jargon betreft – een bleeder. Of andersom, dat bedrijven die juist zorgen voor een gezonde marge in het vizier komen en zo de behandeling kunnen krijgen die zij verdienen.
Gemiddeld, zo stelt Theodoor, is er een winst op rendement te behalen die tussen de 10% – 20% ligt. Zonder dat je hier je medewerkers voor hoeft uit te persen. Doen zeg ik!