Ben je weleens op een veemarkt wezen kijken? Dan heb je vast gezien hoe handelaren handelen door te bieden en vervolgens op elkaars hand te slaan. Werkhanden, voorzien van een dikke laag eelt die elkaar krachtig raken. Bang! Het lijkt wel vechten. Fascinerend! Tot ze elkaar een hand geven, dan is de koop gesloten.
Heilig handelaarsprincipe
Die laatste hand is heilig. Die staat voor jouw laatste bod, en daarmee jouw belofte dat jij je aan de deal houdt. Dit is jouw woord en toont aan wat je waard bent, waar je voor staat. Het kan aan mij liggen maar ik krijg sterk de indruk dat dit – voor mij nog steeds heilige – handelaarsprincipe steeds minder toegepast wordt. Als ik als particulier producten verkoop op mijn favoriete site, dan ben ik de laatste maand al driemaal verbaasd dat mensen iets kopen, om vervolgens niks meer van zich te laten horen. En ook helemaal niet meer reageren als je om een reactie vraagt.
Woord van de inkoper
Bij b-to-b opdrachtgevers hoor ik naar mijn smaak ook te vaak dat klanten al toegewezen opdrachten intrekken, omdat iemand anders toch nog een beter bod heeft uitgebracht. Hoe kan je dan op iemand vertrouwen? Wanneer is een deal dan wel gesloten?! Is het commerciële voordeel dan zoveel meer waard dan het woord van een inkoper?!
De waarde van het woord
Ikzelf heb al jong van een in auto’s handelende jeugdvriend geleerd hoe belangrijk het is je woord te houden. Ik zag hoe hij auto’s blind kocht en zich altijd aan de deal hield. Dat werd mijn held. Sindsdien houd ik mij er altijd aan. Als ik iets koop of aanbied, blijf ik daarbij. Als er toch iets verandert, dan is dat gewoon pech voor mij. Mijn woord is wie ik ben. Het ergste wat mij kan overkomen, is dat ik voor een paar euro’s mijn woord verbreek. Die paar euro’s verschil zijn dan de letterlijke waarde van mijn woord…
Ik wil graag een appél doen op het blijven handhaven van een gegeven woord. Koopmans woord is heilig, houd je eraan! Altijd!