Het is niet zo dat ik vaak bij de McDonalds kom, maar als ik er kom dan ben ik elke keer verbaasd en als leanspecialist “smul” ik hiervan, en dat is niet zozeer door het eten ;-). Waarom, dan wel? Ik neem je even mee met wat ik zie.
Ik loop binnen bij de McDonalds en wordt geconfronteerd met verschillende grote schermen waar ik mijn bestelling kan invoeren. ‘Een kind kan de was doen’, zo simpel als dit systeem is opgezet. Je hebt er ook echt geen leesbril voor nodig om het te lezen én het heeft een funfactor, althans zo werkt het bij mij. Als klant vul ik zelf mijn bestelling in en mocht ik er toch niet uitkomen, dan loopt er iemand rond die je even verder helpt. Ook hebben ze een escape, want er zijn nog twee reguliere kassa’s waar je je bestelling kunt doen mocht je een schermfobie hebben. Kortom, je hebt je klant betrokken bij je productieproces zodat je personeel andere dingen kan doen die belangrijk zijn. Met slechts één druk op de knop komt de bestelling binnen op de juiste plek binnen het proces. En de motor begint te lopen.
Hoe betrek je de klant bij het productieproces?
Eén voor één wordt alles gereed gemaakt en voor mij als klant valt dat ook prima te volgen. Ik heb een nummer gekregen waarmee ik mijn bestelling stapsgewijs kan volgen en weet precies waar het zich bevindt in het productieproces. Als ik verder kijk, zie ik dat alles op bestelling wordt gemaakt. Dit is wel anders dan 10 jaar geleden. Toen zag je nog bordjes met een tijdstip tot wanneer het product te gebruiken was. Nu bakken ze alles op bestelling en is de ene persoon bezig met hamburgers bakken, de andere bakt frietjes of schenkt de frisdrank in. Weer een ander persoon is actief met het verzamelen en controleren van mijn bestelling.
Waar gaat het om bij de One-piece-flow methode?
Verschillende tools uit de Leanmanagement toolbox komen hierbij aan bod. Zoals bijvoorbeeld de One-piece-flow methode. Bij One-piece-flow streven we naar het continu doorstromen van een individueel stuk. Hierin staat “One piece” voor “Per Stuk” en “Flow” voor continue doorstroom en het individuele stuk in dit voorbeeld is “mijn bestelling”. De bestelling is dus continu in beweging en alle bewerkingen aan mijn bestelling worden opgepakt door verschillende personen. Hierdoor is de bereidingstijd voor mijn bestelling zo kort mogelijk, waardoor bovendien de wachttijd aanzienlijk is afgenomen. Ik was ook enorm positief verrast toen ik binnen 5 minuten nadat ik mijn bestelling had gedaan al kon gaan genieten van mijn hamburger!
Welke stappen te zetten bij de implementatie?
Wat we hier dus zien is dat wanneer we one-piece-flow willen gaan inrichten in onze eigen organisatie, we het volgende moeten realiseren:
1. We schrijven het proces uit.
2. Kijk wat de klant kan overnemen in dit proces.
3. Knippen het proces op in kleine, simpele deelbewerkingen.
4. En starten, waar het kan, gelijktijdig de deelbewerkingen op.
Kijk op deze manier eens naar het eigen proces en zoek de mogelijkheden ter verbetering. Veel succes gewenst.