Voortgang in technologie en toename in online mogelijkheden maken het des te meer eenvoudig om moderne marketingmiddelen optimaal in te zetten. Optimalisatie van de klantervaringen kan met name verwezenlijkt worden door het juiste gebruik van data. Het stelt organisaties onder andere in staat om op een gepersonaliseerde wijze te communiceren met klanten. Hierdoor neemt de klantwaardering toe met duurzaam verkoopsucces als beloning.
Beduidend meer effectiviteit en efficiëntie
Het is verstandig om de marketingcommunicatietool te zien als onderdeel van alle bedrijfsprocessen. Anders gezegd; zorg ervoor dat alle bedrijfsinformatie wordt ingezet voor optimalisatie van de marketingcommunicatie en de salesactiviteiten. Tot deze bedrijfsinformatie behoort marktinformatie, maar ook de informatie die beschikbaar is over klanten, prospects en oud-klanten. Feitelijk worden alle afdelingen van de organisatie aangesloten op het datasysteem. Doel is vervolgens dat iedereen bijdraagt aan het totale inzicht, dat benut wordt om het succes van de organisatie te vergroten. Klantverwachtingen zijn namelijk tegenwoordig uitzonderlijk hoog en om aan deze verwachtingen duurzaam te kunnen voldoen zijn data, dus klant- en marktinzichten, van het allergrootste belang. Dankzij de data kan er beduidend meer effectiviteit en efficiëntie geboden worden. Door hier op een procesmatige wijze betekenis aan te geven, ontstaat een data-gedreven organisatie.
Let hierop als u de slag wilt maken. Vijf tips!
1. Automatiseer het proces. Verwerk het niet handmatig want het kost anders teveel tijd, is inefficiënt en het wordt complex om diverse verbanden te leggen.
2. Kies een automatiseringsoplossing die het eenvoudig mogelijk maakt om gegevens toe te passen binnen de marketingstrategie.
3. Zorg ervoor dat het interne systeem voor medewerkers gebruiksvriendelijk is, dus eenvoudig toepasbaar. Keep it simple.
4. Bepaal aan het begin van het proces wat je allemaal precies wilt weten. Voorkom dat het allemaal te groot en teveel wordt. Houd het praktisch.
5. Houd de ROI (Return On Investment) goed in de gaten. Zie erop toe dat u dankzij de tool werkelijk de werkzaamheden uit handen genomen wordt, volg de ontwikkeling in omzet en marge nauwlettend, breng in beeld op welke terreinen de organisatie vooruitgang boekt dankzij de verkregen data.