Marketing

Data-driven marketing, is dat nou
echt de oplossing?

Er wordt steeds meer gesproken over data-driven marketing. En velen hebben ook wel het vermoeden dat je meer zult bereiken als je meer over de klant weet. Maar zet dat dan zoveel zoden aan de dijk? Het antwoord is onomwonden ‘ja’. Om te beginnen; data gedreven bedrijven zijn gemiddeld 5% productiever. Daarnaast behalen ze 6% hogere marge. En… ze groeien 25% harder.

Wat doen ze dan eigenlijk? Data-driven marketing is eigenlijk niets meer dan het analyseren en gebruiken van klantgegevens om gerichtere en effectievere marketing activiteiten te ondernemen. Neem bijvoorbeeld een webshop. U heeft dan sowieso basisgegevens nodig om de producten te kunnen verzenden. Die kunt u tijdens het bestelproces aan uw klanten vragen en in een CRM-systeem opslaan. Maar u kunt ook diverse vragen stellen over het gebruik. Daardoor krijgt u inzicht in het waarschijnlijke moment van vervanging. Daar kunt u vervolgens tijdig op anticiperen. En wat te denken van bijverkoop? Hoe meer u weet, des te nauwkeurig kunt u een passend extra product in beeld brengen, en ga zo maar door.

Bijzonder maar waar; velen lopen niet vast door een tekort aan informatie, maar juist door een overload. Vraagt u zich dus als eerste af welke data u echt nodig hebt voor wat. Denk hierbij aan vragen als; waarom moet men klant worden? Waarin onderscheidt mijn organisatie zich ten opzichte van de andere aanbieders? Antwoorden op deze vragen geven al duidelijkheid over welke informatie echt nodig is.

Aansluitend start u met het definiëren van afgebakende klantsegmenten. Hierna kan een data-analist aan het werk om een analyse te maken op basis van het aanwezige CRM-systeem. Met de beschikbare informatie kunnen de klantsegmenten vorm krijgen en nader gefinetuned. Hier start u met data-driven marketing door bijvoorbeeld gesegmenteerde e-mailings te beginnen met gerichte boodschappen en aanbiedingen. Op basis van klikgedrag kunnen verdere inzichten worden verzameld.

Met data-driven marketing bent u beter in staat om uw klant optimaal te bedienen, terwijl u ook uzelf een flinke dienst bewijst. Meer weten over dit onderwerp? Laat maar even weten!