Marketing

Welkom. Jij bent de 17 miljoenste
marketeer in Nederland!

De tijd waarin we leven vraagt om eerlijkheid, respect en authenticiteit. Tel daarbij op dat de digitalisering en online mogelijkheden iedereen direct toegang geven tot massacommunicatie, en je begrijpt dat het heel logisch is dat grote en kleine bedrijven kansen zien door zelf rechtstreeks via de sociale media te communiceren. Kortom: alles en iedereen staat met elkaar in verbinding en allen zijn we intussen in meerdere of mindere mate marketeer geworden. We kiezen onze eigen media, onze eigen thema’s, ons eigen beeldmateriaal en stellen onze eigen tekst op. Een goede ontwikkeling. Of toch niet?

Het rechtstreeks communiceren vanuit organisaties kent grote voordelen. Zo neemt de geloofwaardigheid van het bedrijf toe, kan er sneller geschakeld worden, voelt het goed aan als echte medewerkers hun betrokkenheid uitdragen en verbinding zoeken. Er is ook een andere kant, zeker als vanuit het bedrijfsprofiel gecommuniceerd wordt. Marketing is in dezen namelijk geen democratisch proces; van de marketingafdeling mag verwacht worden dat zij een heldere visie hebben geformuleerd, alle bedrijfsafdelingen hierop aangesloten houden én de kwaliteit van de communicatie (in- en extern) scherp volgen en beïnvloeden opdat de samenhang en eenduidigheid van wat het bedrijf wil uitdragen gegarandeerd blijven. En natuurlijk wil men dat die boodschap in foutloos Nederlands wordt overgebracht. Toch komen er maar al te vaak verkeerde formuleringen en taalfouten voorbij. Door de afzender zelf niet herkend, want anders was de fout allang hersteld. Fouten blijven zich daardoor eenvoudig herhalen. Veel klanten en prospects nemen die onjuistheden echter wel waar en vinden daar iets van. Het kan het beeld dat men van een organisatie heeft flink op zijn kop zetten. Het kan zelfs tegen een bedrijf werken.


Wat is hierin wijsheid? Communiceer in de eerste plaats vooral op de manier waar jij en jouw bedrijf zelf blij van worden. Laat je inspireren door de genoemde voor- en nadelen. Toch… zelf doen betekent zeker niet dat je per definitie kosten bespaart. Het niet kwalitatief uitvoeren kan namelijk op den duur een veel grotere kostenpost betekenen. Misschien is marketingcommunicatie toch een vak apart.