Marketing

Een of twee platformen gaan Nederlandse e-commerce domineren

De Nederlandse onlineretail is in vergelijking met veel andere landen nog gefragmenteerd. Waar platformen als Amazon en Alibaba in het buitenland de e-commercemarkt domineren, is de strijd hier nog open. Dat stelt het ING Economisch Bureau in een nieuwe rapport over de onlineretailmarkt.

Online-aandeel loopt op
De bank verwacht dat het online-aandeel in de non-foodretail oploopt van 25 procent in 2018 naar 35 procent in 2025. Tegen die tijd zullen ook hier één of twee platformen de markt domineren. Zij kunnen naar schatting dertig tot veertig procent van de e-commercemarkt veroveren. Nu zijn de drie grootste Nederlandse spelers – bol.com, Coolblue en Zalando – nog goed voor een gezamenlijk marktaandeel van 27 procent. In landen als de Verenigde Staten, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk is het marktaandeel van alleen Amazon al groter. In China hebben Alibaba en JD samen zelfs 74 procent van de markt in handen.

Nieuwe strijd onelineretail
ING denkt dat een scenario als in Japan, waar Amazon de strijd is aangegaan met Rakuten, ook hier mogelijk is. “Nederland staat aan de vooravond van een nieuwe strijd in onlineretail, nu internationale platformen ons land naderen”, aldus sector banker trade & retail Dirk Mulder. Hij wijst daarbij naar onderzoek van Kantar TNS onder ruim duizend Nederlandse huishoudens, waaruit zou blijken dat ze ervoor open staan zich aan grote platformen te binden. Zo geeft 55 procent aan te shoppen bij een vaste vertrouwde webshop, ook al is die niet altijd de goedkoopste. Veertig procent geeft aan alle non-foodaankopen het liefst bij één winkel te willen doen.