Marketing

Waarom e-mailmarketing werkt!

E-mailmarketing is mega effectief als het gaat over het direct bereiken van (potentiële) klanten. Het valt daarom ook onder de direct marketing. Het woord zegt het eigenlijk al: er is een directe mogelijkheid om contact te maken met jouw doelgroep. Hieronder tref je 4 belangrijke wetenswaardigheden over e-mailmarketing aan. Ervaar waarom elke ondernemer een e-mailnieuwsbrief zou moeten overwegen en hoe het tot een groot succes kan leiden!


1. Op het moment dat je een e-mailadres hebt ontvangen, krijg je feitelijk goedkeuring om contact op te nemen. De klant vraagt er dus eigenlijk om. Goed om daarbij te weten; ruim negentig procent van de Amerikaanse respondenten van een onderzoek geeft aan dat ze graag promotionele e-mails ontvangt. De cijfers voor Nederlandse ontvangers zullen daar waarschijnlijk niet heel veel van verschillen.

2. Bijna iedereen opent dagelijks zijn of haar mailbox. Je hebt via dit communicatiekanaal geen of nauwelijks afleiding in de vorm van reclame van andere partijen, dus wat dat betreft is email een prima kanaal om op persoonlijk niveau in contact te komen met je klant.

3. Het is heel belangrijk dat je goed nadenkt over wat de behoefte is van je klant en prospect. Wat wil hij eigenlijk weten? Bepaal vooraf duidelijk wat het doel is, zodat daar ook weer doelstellingen aan gehangen kunnen worden. Het is een overweging om per groep een eigen e-mail/ digitale nieuwsbrief samen te stellen. Daarbij kan je bijvoorbeeld een keuze maken op archetype (personificatie). Inhoudelijk bepaal je dan accenten per groep. De één is namelijk meer geïnteresseerd in nieuwe trends binnen het betreffende vakgebied, de ander bijvoorbeeld in verrassende inzichten, en weer een ander in aanbiedingen. Maar soms kan het allemaal bijeen gebracht worden in één en dezelfde nieuwsbrief. Én maak je een belofte, zorg dan ook dat je hem waarmaakt!

4. Via e-mailmarketing kun je de gedachtegang van de klant beïnvloeden. Jij bepaalt welke informatie er in de nieuwsbrief komt en waar je naartoe wilt werken. Jij bepaalt hiermee mede het beeld van de ontvanger. Je kunt je hiermee écht onderscheiden ten opzichte van je concurrenten. Neem de e-mailnieuwsbrief dus uiterst serieus binnen jouw communicatiemix. Een nieuwsbrief is nooit zomaar een nieuwsbrief.