Wie denkt dat Marketing Automation alleen inzetbaar is voor tech-savvy eenmanszaken heeft het mis. Ook de middelgrote bedrijven kunnen vanaf vandaag voordeel halen uit Marketing Automation. Jouw bedrijf dus ook. Maar wat is Marketing Automation eigenlijk? En waarom zou je er nú mee starten?
Marketing Automation omvat alle systemen die ontworpen zijn om marketing effectief en grootschalig op meerdere online kanalen in te zetten (Social Media, e-mail, websites etc). De systemen zijn eenvoudig omdat herhalende taken geautomatiseerd worden. Grote organisaties zijn hier al erg bedreven in, vooral als het gaat om Business to Consumer. Ook voor kleine organisaties is het inmiddels eenvoudig en zij experimenteren er op los. Maar hoe zit dat met jouw MKB organisatie? Waarom zou jij met Marketing Automation, zoals de kleine bedrijven dat doen, moeten beginnen? Ik geef je drie argumenten om niet te wachten.
Meer persoonlijk contact dankzij Marketing Automation
De kracht van kleine organisaties zit vaak in de ‘persoonlijke’ benadering. Het automatiseren van herhalende taken klinkt erg koud en onpersoonlijk. Maar als het goed uitgevoerd wordt, dan is het dat zeker niet. Integendeel. Het wordt een verlengstuk van jezelf, meer van wat je zelf ook zou doen. Het is gepersonaliseerd, en wordt geactiveerd op het juiste moment bij de juiste persoon. Op een bepaald moment als het drukker wordt in je bedrijf heb je simpelweg geen tijd meer voor een aantal marketing activiteiten. Te veel klanten, te veel leads. Fysiek is het niet mogelijk om nog meer te doen. Met Marketing Automation elimineer je deze beperking. Marketing Automation is de beste versie van jezelf, elke dag opnieuw.
Marketing Automation is eenvoudig geworden
De tools die er tegenwoordig zijn maken het erg eenvoudig voor iedereen om direct met Marketing Automation aan de slag te gaan. Vaak zijn er visuele hulpmiddelen die heel overzichtelijk in beeld brengen welke acties op welk moment worden uitgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan “verstuur email x wanneer een contactpersoon link y heeft aangeklikt”. Of “geef klant x label ‘zeer geïnteresseerd’ wanneer hij de productpagina vijf keer bezocht heeft”. Dat is taal die elke ondernemer, marketeer of verkoper begrijpt.
Op de achtergrond zijn dit misschien ingewikkelde algoritmes, maar voor jou als gebruiker wordt dit in gewone mensentaal omschreven.
Met visuele tools kan iedereen Marketing Automation inzetten
Meer controle door automation
Je weet nu dat het niet ingewikkeld is en zeker niet onpersoonlijk hoeft te zijn. Maar hoe zorg je er nu voor dat je controle houdt ondanks deze automatiseringsslag en de groei in jouw organisatie? De beste Marketing Automation campagnes beginnen met een serie handmatige acties. Jij kent jouw klant het beste en weet als geen ander wanneer een contactmoment passend is. Wanneer ze een telefoontje of juist een email zouden moeten ontvangen. En na welke acties ze nét wat meer aandacht nodig hebben. Dit voer jij zelf uit zoals je dat gewend bent. Ben je tevreden, dan ga je deze acties langzaam in je Marketing Automation software vastleggen. Het blijven jouw inzichten die door de software worden uitgevoerd. Je leest vervolgens de statistieken uit en stuurt bij waar nodig. Vanuit elke locatie en op elk moment.
Als je Marketing Automation goed inzet dan is het alsof je met één actie 1000 klanten tegelijk kan helpen! Met de persoonlijke aanpak van een eenmanszaak en het bereik van een multinational. Meer weten? Neem gerust contact op via 0641915850.