Marketing

Visionaire organisaties doen het zóveel beter!

Kort door de bocht is een bedrijf niet meer dan een groep mensen die, door met elkaar waarden te creëren, werken aan dezelfde doelen. Als je er zo naar kijkt, dan oogt het vak van manager simpel: bepaal het doel, houd dat onderweg steeds voor ogen en als iedereen hard genoeg werkt, dan bereik je het. De werkelijkheid is echter weerbarstig en iedere manager weet hoe moeilijk het is om alle neuzen diezelfde kant op te laten wijzen. Hoe komt het dan dat sommige bedrijven daar aanzienlijk minder last van hebben dan anderen?!

Het onderzoek van Portas & Collins geeft antwoord op die vraag. Zij maken het verschil tussen ‘economische’ en ‘visionaire’ organisaties. In het eerste soort bedrijven is het bestaansrecht gebouwd op de output – lees omzet, marktaandeel en marge. Vooral de aandeelhouders en de boekhouder zijn blij met de cijfers. Managers hebben in de regel een forse uitdaging om mensen te activeren. Simpelweg omdat de doelen van dit type bedrijf nauwelijks appelleert aan de intrinsieke drijfveren van de medewerkers. Deze komen hun werk doen en niet meer dan dit. Waardecreatie zal voort komen uit mensen die hier specifiek voor ingehuurd zijn.

Visionaire bedrijven bestaan op basis van een kwalitatief doel, vaak ingegeven door de oprichter(s) van het bedrijf. Hierbinnen is iedereen (autonoom) gedreven om een bijdrage te leveren aan het vorm geven van deze visie. Het geeft hen spontaan energie. Managers in dit type bedrijf hebben juist de uitdaging om de medewerkers af te remmen en binnen de kaders te houden. Het grote verschil is dat visionaire bedrijven beter en vollediger gebruik maken van het intellectuele potentieel van medewerkers. Waardecreatie komt voort uit alle medewerkers, waardoor de voorsprong op economisch gestuurde organisatie al een feit is.

Neem het bedrijf Essity. Heeft als drijfveer om ‘het welzijn van mensen te verbeteren’. Wie krijgt daar nou niet direct het goede gevoel van?! Visionaire bedrijven gaan het in de toekomst zeker alleen maar beter doen. Mensen, dus jouw medewerkers, willen zich verbinden. Net als klanten. Dat lukt alleen als je je ergens aan kan verbinden. Targets, bonussen, omzet zijn koude doelen waar je hele specifieke medewerkers voor dient te werven. Het leeuwendeel van de mensen verbindt zich liever aan een doel waar zij werkelijk een warm gevoel van krijgen…