Marketing

Verleiding op internet? Zo werkt het!

Als marketeer ben je specialist in verleiden. Hoe je het ook went of keert, je probeert mensen te verleiden, te overtuigen, om jouw product te proberen. Hebben we het over internetmarketing, dan staat jouw website centraal. Jij hebt een doel met jouw website, maar de bezoeker heeft zo zijn eigen doel. Deze wil maar één ding, en graag snel een beetje. Het is aan jou om duidelijk te maken hoe ze daar via de kortste route kunnen komen, om te verleiden en een volgende stap te zetten. Hoe? Dat gebeurt met knoppen, het belangrijkste middel om over te gaan tot actie.

Waaraan voldoet een goede call to action?

Een goede “call to action” is makkelijk te vinden, staat in gebiedende wijs en creëert een gevoel van urgentie. Net als op de markt helpt het als ons reptielenbrein wordt aangesproken. Clichés als ‘eenvoudig,’ ‘snel’ en ‘voordelig’ zijn nog net zo waardevol als voorheen. Wees duidelijk, en neem twijfels weg met bijschriften bij de knop. En ja, gratis werkt nog steeds. Wanneer betaalde jij voor het laatst voor een goed e-book? Heb je onlangs nog een dienst afgenomen voordat je deze gratis hebt kunnen proberen? Waarschijnlijk niet, dus verwacht ook van jouw bezoeker niet dat hij of zij direct de portemonnee trekt. Werk eerst aan de prille relatie.

Wat is bepalend in de kunst van het verleiden?

Ook is het van groot belang om je te beseffen in welke fase de bezoeker zich bevindt. Denk goed na over diens reis, de zogenaamde customer journey. In de kunst van het verleiden is timing alles. Leer je elkaar net kennen, dan vraag je niet meteen of de ander met je mee naar huis wilt. Neem eerst de tijd om twijfels weg te nemen. Je geeft vooral voordat je ook maar iets terugvraagt. Schrijf goede tekst en plaats deze op de juiste plek, op het juiste moment. Gebruik taal die past bij jouw doelgroep. Een tekst als ‘klik hier’ is overbodig. Mensen zijn tenslotte al gewend om op links te klikken. Een tekst als ‘Download Whitepaper’ werkt een stuk beter.

Verleiden op internet is niet veel anders dan in het echte leven. Iets waar je steeds beter in wordt naarmate je ervaring opdoet. En wees niet bang om daarbij te experimenteren. Leren en anticiperen is het devies.