Personeel

Niet HR maar marketing is de kracht achter personeelswerving!

Als we het over marketing hebben, dan denk je waarschijnlijk als eerste aan verkoop en klanten. Wie had kunnen denken dat juist deze afdeling de wervende kracht is achter nieuw personeel?! 

Hard werken verwacht je van elke medewerker. En medewerkers heb jij nodig om de doelen en ambities van jouw bedrijf de komende jaren te kunnen halen. Zonder mensen gaat dat je echt niet lukken. In een markt met een chronisch tekort aan personeel, ga je mensen niet meer verleiden met basisvoorwaarden als salaris en vakantiedagen. Dit zien potentiële medewerkers ook letterlijk als basisvoorwaarden. Zij gaan op zoek naar wie de meest aantrekkelijke werkgever. Dit dien je niet alleen inhoud te geven, maar ook voldoende bekend te maken (anders heb je het best bewaarde geheim van jouw onderneming gecreëerd). 

Selectie op onderscheidend vermogen

Net zoals klanten jouw producten of diensten selecteren op onderscheidend vermogen, zo doet toekomstig personeel dit ook. En net zoals bij klanten, start dit proces van beïnvloeding ver vóór het actuele ‘koopmoment’. Doordat Volvo al jaren communiceert over veilig auto rijden, komen zij op onze voorkeurslijst terecht zodra we een nieuwe, veilige auto willen gaan kopen. Althans, als veiligheid voor jou een belangrijk thema is. Als Volvo in die voorgaande jaren niet over veiligheid maar over generieke zaken als bandenmaat, airconditioning en parkeersensoren had gesproken, hadden ze nu elk automerk als concurrent.

Waar staat jouw onderneming voor?

Terug naar het werven van personeel. We zien nu op sociale platforms, busjes op de weg en borden in weilanden noodoproepen voorbijkomen van bedrijven die naarstig personeel zoeken. Bonussen worden zelfs uitgekeerd aan bestaande medewerkers zodra zij iemand aanleveren. Maar waarom zouden ze voor jou kiezen? Wie ben jij dan? Waar sta jij voor? Wat bied jij dan meer dan de concurrent in jouw sector? Hoe kom ik daarachter vóórdat ik aan het bureau van jouw HR-manager zit? 

Wie kan beter deze perceptie bouwen dan de afdeling marketing?! Juist! 

Dus heb jij volgend jaar en de jaren daarop nieuw personeel nodig voor groei en/of vervanging, dan dien je NU al een employee brand strategy te ontwikkelen en te activeren. Het gaat namelijk een tijdje duren voordat je in het hoofd van potentiële kandidaten een zaadje hebt weten te planten.  Aan de slag dus. Met marketing, wel te verstaan. 

Pim Ruigrok DailyResult