Heb jij nog helder voor ogen waar het bij positioneren om gaat? Positioneren gaat toch over keuzes maken? Keuzes die ertoe leiden dat we relevant onderscheidend zijn, dus voldoende opvallen om gekozen te worden?! Het zijn ook de keuzes die richting geven aan waar je als merk echt voor staat. En om dat te bereiken, moet je vooral ook weten waar je niet voor staat. Je zult simpelweg moeten stoppen met die inspanningen die niet bij jouw merk horen. Met dit laatste hebben velen in de praktijk grote moeite. Waarom?
Focus, trouw blijven aan die eerder gemaakte keuzes, het lef hebben om ‘nee’ te zeggen en afscheid te nemen van niet relevante zaken; voor velen blijkt het in de praktijk te complex. Komt dat voort uit onvoldoende visie? Wordt de positionering en branding binnen een organisatie te vaak gezien als een democratisch proces? Is er simpelweg sprake van onvoldoende verankering, bijvoorbeeld door gebrek aan vastlegging, procedures en naleving ervan? Wat het ook is; het is tijd dat de marketingafdeling zijn rug recht en hierin stappen zet.
De marketingafdeling moet strategisch richting geven, en zich daarbij primair richten op het activeren van een logisch verhaal dat alle onderdelen van de waardepropositie aan elkaar verbindt. Van HR tot klantenservice, van productdevelopment tot IT-afdeling; de marketingafdeling dient alles en iedereen in de organisatie op één lijn te brengen. Dat lukt alleen als hierin een duidelijke koers wordt gevaren. Een overtuigende, daadkrachtige koers. Een koers die er ook om vraagt om veel dingen niet of anders te doen. Om te stoppen met datgene wat niet bij het merk hoort. Ja, kiezen is ook iets verliezen. Maar er valt vooral heel veel te winnen.