Doe het volgende eens: zet eens alle namen van jouw medewerkers op een rij plus de functie en het bedrijf waar zij hiervoor gewerkt hebben. Grote kans dat je verbaasd bent als je ziet uit wat voor een gemêleerd gezelschap jouw team bestaat.
Je zult verschillen aantreffen in functie, ervaring, producten, inzicht, markt, persoonlijkheden, kennis en nog veel meer. Bovendien had elk van die vorige werkgevers op zijn beurt ook specifieke wensen en verwachtingen over hoe deze verkoper zijn gedrag en vaardigheden voor diens organisatie diende in te zetten. En deze mix van mensen dient nu jouw (unieke) bedrijf te vertegenwoordigen in klantcontacten aan de telefoon, achter een balie, in de showroom of aan het bureau bij de klant zelf. Dat gaat niet vanzelf! Tenzij deze commerciële medewerkers allemaal maximaal bekwaam zijn in het beheersen van hun vaardigheden, gedrag én bewust zijn van het fenomeen dat hierboven beschreven staat. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik de eerste nog moet tegenkomen….
Structureel oefenen, trainen en bespreken van de verkoopstrategie is de enige oplossing om jouw hele team met een eenduidige werkwijze het veld in te laten gaan. Je zult eerst oude gewoontes, die heel goed werkten bij vorige werkgevers, dienen af te leren alvorens te gaan bouwen aan de accenten die jij als commerciële leider graag ziet. En jij als noodzakelijk acht.
Je wilt geen ‘eenheidsworsten’?! Die krijg je ook niet! Want elk teamlid heeft zijn eigen persoonlijkheid en dat alleen al zorgt voor onderling kleurverschil in jouw team. Wat je wel wilt, is dat jouw team de centrale pitch van jouw bedrijf op een en dezelfde wijze overbrengt aan klanten. Je zit namelijk niet te wachten op 84 varianten van hoe jouw bedrijf in de markt gepresenteerd wordt. Ik licht je graag toe wat er allemaal haalbaar is. En dat is veel. Bel gerust; 06 108325 04.