Stel, je bent liefhebber van oude auto’s. Jouw favoriete oldtimer is een Porsche 911 T, uit 1969. Toch een auto waar je zo’n 60.000 euro voor dient af te rekenen. Je hebt de centjes liggen en besluit er een te kopen. Nu al droom je van de ritten, de uren dat je in de garage de auto zit te bewonderen en de heerlijke momenten dat je hem poetst en vertroetelt zodat hij er perfect bijstaat. De beste olie en wax wordt aangeschaft. En natuurlijk staat deze auto het beste onderhoud te wachten. Hiermee houd je ook de waarde van jouw investering op peil.
Het goede nieuws is dat je voor die Porsche slechts éénmaal dat bedrag betaalt. Voor jouw verkoper is dat het bedrag van zijn salaris elk jaar. En nu is de vraag… onderhoud jij jouw verkoper net zo goed als dat jij jouw oldtimer zou onderhouden?! Zeg eens eerlijk?!
Niet alleen betaal je elk jaar dit salaris, daar dient ook een gezond rendement tegenover te staan. Een rendement dat een veelvoud van dit salaris dient te zijn. En daar mag je in investeren, sterker, daar moet je met training en coaching in investeren. Jouw verkoper is letterlijk een van jouw grootste assets in jouw bedrijf. Hoe meer je in hem/haar investeert, des te groter is de kans op dat vruchtbare rendement.
De grootste ‘denkfout’ die je kan maken is dat elke verkoop medewerkers al kwalitatief goed is. En dat deze zelfstandig en taakvolwassen zijn rol vorm geeft. En dat rendement volgt. Die management-denkfout heb ik in het verleden ook gemaakt. Net zoals dat ik destijds vond dat omdat iemand salaris kreeg, er voldoende reden was om zich 100% in te zetten. Niets was minder waar.
Structureel trainen, coachen en met intervisies werken zorgt dat je nog meer glans om jouw teamleden aanbrengt. Glans waar zij klanten positief mee kunnen aansteken. En je weet het; alles dat je aandacht geeft groeit….