Het landschap in de wereld van marketing en verkoop is flink veranderd. Zeker voor iedereen die vóór 1994 geboren is, is succesvol actief zijn op het internet geen vanzelfsprekendheid. Ja, zeker de Internetdinosaurussen hebben hier moeite mee (waar ik er ook één van ben).
Voor 1994 werkte het op sommige vlakken binnen de commerciële wereld best wel relaxed, als je nu terugkijkt. Informatie over producten werd vooral uitgewisseld met behulp van een postbode. Kennis bleef hardnekkig opgeborgen binnen de muren van importeurs. Als je daar gebruik van wilde maken, had je simpelweg toestemming nodig. Dat was ook de basis van de ruil: je krijgt de kennis als je de producten koopt.
Hoe blijf je overeind staan?
En toen..? Toen kwam Internet. Gebouwd door een gedreven generatie met als droom dat kennis over de hele wereld toegankelijk was. Voor iedereen. En zo geschiedde. En in de maalstroom van het Internet kwamen de ene na de andere nieuwe technologische toepassing op, als paddenstoelen in een herfstnat bos. De eerste jaren stonden voor veel bedrijven nog in het teken van zien hoe het loopt doch Internet bleek een blijvertje te zijn. Oude instituten begonnen te wankelen. Het businessmodel kalfde af. Er diende nieuwe oplossingen bedacht te worden waar oude draaiboeken geen solaas boden. Vragen als ‘Hoe blijf je overeind staan als je al je kennis op straat gooit? en ‘Waarom zouden ze dan nog bij jou kopen?!’ werden gesteld. Op deze grote vragen konden maar weinigen een goed antwoord op geven.
Draaiend initiatief klant en verkoper
De gifbeker moet echter helemaal leeggedronken worden. Want met het ‘gratis & vrijblijvend’ vinden van allerlei informatie op internet die eerder onder de vleugels van de leveranciers zat, draaide ook het initiatief tussen klant en verkoper. Ook dat nog! De klant ging zelf bepalen of/ wanneer hij behoefte had aan contact met een leverancier. Hij kan immers tot op de dag van vandaag met een druk op de knop alle informatie vinden die hij nodig heeft. De controle op klanten viel hiermee definitief weg.
Hoe kom je dan in contact met klanten in deze nieuwe constellatie, in het bijzonder nieuwe klanten?!
Nou, in de Masterclass Social Selling kan je antwoorden vinden op deze vragen die jij over dit thema hebt. En leer je wat de nieuwe manier van verkopen is, met behulp van Internet. Voor 5 tientjes kan je op 9 april v.a. 13.30u (tot 17.00u) aanschuiven op ons kantoor in Den Bosch. Deze vergoeding maken we overigens geheel over naar de Alzheimer Stichting Nederland. Er kunnen maximaal 8 personen inschrijven. Op dit moment zijn er nog 3 plekken beschikbaar, dus schrijf je snel in.