Verkoop

Ik pas niet (meer) in een functiehokje! Help of hoera?!

Het zal aan het begin van de eeuwwisseling geweest zijn – ja, wel de meest recente natuurlijk – toen ik mijzelf nog trainer noemde. Ik was opgeleid om elke vraag door trainersogen te bekijken. Al snel merkte ik in die periode echter dat vragen van bedrijven om betere (verkoop)resultaten, steeds minder vaker op te lossen waren met een training. 

Traditionele trainer
Sowieso waren we toen al aan het bewegen, want wij vonden dat het primaire rendement uit een bedrijfstraining soms treurig laag is. Oplossingen als coachen, praktijkopdrachten en het management erbij aan laten sluiten werden meer en meer standaard oplossingen om dat rendement verder te verhogen. Hiermee verlieten we destijds al het pad van de ‘traditionele trainer’ die je na afloop van een training een warme hand geeft en je vooral veel succes toe wenst. De wereld beweegt en meebewegen is het credo.  

Verkoopverbeteraar
Toegegeven, verkoop is geen rocket science. Succesvol zijn op dit gebied, wordt wel bepaald door een som van factoren. En die som moet echt in zijn geheel goed zijn, anders heeft het geen zin om op maar één element in te zetten om te optimaliseren. Nu ben ik voorzien van een hardnekkige drijfveer en dat is helpen. De route hóe is daar altijd ondergeschikt aan geweest. Net zoals het verdienmodel. Dat volgt vanzelf wel denk ik vaak. Dus toen ik vaststelde dat mijn functie ‘trainer’ echt niet meer mijn werk afdekte, diende er een nieuwe naam te komen. Eerlijk, ik ben van mening dat een naam niet meer dan dat is. Maar sommige klanten hebben behoefte een duidelijke duiding. Het werd de naam  Verkoopverbeteraar. 

Resultaatversnellers
Vandaag zie ik wel dat er in die naam een opgeheven vingertje verscholen zat, toch was dit wel een verbetering ten opzichte van de eerdere functienaam trainer. Nu begon de ellende pas echt! Want we wilden echt geen trainer meer heten en de nieuwe naam konden klanten slecht plaatsen.  “Wat doe je dan precies?”, werd herhaaldelijk gevraagd. Een lastige periode, want wij konden en wilden niet meer terug naar onze oude rol. Wij waren teveel doordrongen van het feit dat verkopers pas echt succesvol kunnen zijn als alles erachter ook als een huis staat. Wat ook niet meehielp is dat de meeste bedrijven en niet onbelangrijk – Google – niet op deze nieuwe namen zoekt. Als je gevonden wilt worden, moet je vooral lekker conservatief blijven. Echter, wat doe je als je de ambitie op voorop te lopen in een veranderende wereld?! Jij zoekt waarschijnlijk ook op Kok en niet op Culinaire Tovenaar als je iemand zoekt om jouw feestje met lekkernijen op te leuken, toch?! Terwijl die laatste naam veel meer in zijn mars lijkt te hebben. Inmiddels noemen wij ons Resultaatversnellers en hebben we geleerd dat wij hiermee juist goed aansluiten op hetgeen er al staat op het gebied van marketing & sales bij ons klanten en helpen dat beter/sneller/completer te maken.

Doorduwers
De uitdaging voor iedereen die evolueert in zijn bedrijfsvoering, zit erin de aansluiting te hebben met partijen die er een ander tempo op nahouden. Een ding is echter onveranderd gebleven: onze drijfveer om bedrijven écht te helpen om morgen beter te zijn dan vandaag, op een manier waar klanten blij van worden. We kunnen ook Blijmakers heten of Doorduwers. What’s in a name! 

Ons voorstel is dat we afscheid nemen van het traditionele functiehuis en dat we gaan leren denken in rollen. Blijf lekker dicht aan tegen wie je wilt zijn… en dan voelt altijd goed! Dat wil ik iedereen meegeven!