Verkoop

Vertegenwoordigers alleen op dinsdag!

Wie in de buitendienst werkt of heeft gewerkt, kent dit soort bordjes. Een dappere poging om de stroom van aankloppende handelsreizigers te stroomlijnen. Want ook de inkoper heeft meer te doen.

 

Persoonlijk negeerde ik deze bordjes altijd. Zowel de inkoop als de verkoop van bedrijven is een constant proces, zo is mijn filosofie. De verkopers van het bedrijf dat dit soort bordjes ophangt, willen ook de gehele week bij klanten kunnen binnenlopen. Het ‘window of opportunity’ van een dag in de week is simpelweg te smal, zeker als je een portefeuille hebt die uit tientallen klanten bestaat. Dan moet je je vrij kunnen bewegen. Zeker in een 24/7 economie.

 

En dat constante proces van klantbenadering wordt voor verkopers steeds lastiger. De AVG beperkt ons behoorlijk in de uitvoering. Je mag een prospect alleen benaderen als deze zijn gegevens heeft overhandigd en jou toestemming geeft om hem te benaderen. Een relatie vertelde zelfs dat zij opdracht hebben gekregen om visitekaartjes niet meer los op het bureau  te leggen maar in een lade op te brengen. Das lekker zeg! Acquireren gaat nu net om het maken van persoonlijk contact met beslissers (hieronder lees je de spelregels voor acquisitie, kijk er gerust maar even naar).

 

De kans dat een persoonlijk gerichte email de aandacht van de ontvanger trekt, is nu al marginaal. Ga er gerust maar vanuit dat als je deze – dankzij de AVG – naar een algemeen adres stuurt, deze mail in het geheel het daglicht niet zal zien.

 

De telefonische blokkade die je bij de receptie aantreft, zal niet misstaan in de NFL; nauwelijks te passeren. Kortom, de route van persoonlijk contact maken – in deze digitale wereld – gaat mogelijk weer een hergeboorte kennen door deze nieuwe wetgeving. Je moet echt iemand spreken voordat je hem kan uitnodigen voor een goed gesprek. Beurzen bezoeken, netwerken, ‘cold canvassen’ dus, heren en dames.

 

Hoe vind ik nieuwe klanten met de AVG?

Dat is echt maatwerk! Ik zou je echt willen uitnodigen om daar met elkaar een boom over op te zetten. Er is niet één route of aanpak.  Het vraagt om het benutten van alle communicatiekanalen die je tot je beschikking hebt. En wie je wil bereiken. Een taak die niet alleen bij marketing uitgevoerd dient te worden doch door iedereen binnen een bedrijf  met een commerciële rol. Dat is voor veel verkopers nieuw. Het goed nieuws: het is te leren en met een beetje geluk vind je het nog leuk ook.

 

Als jij voor de koffie zorgt, komen wij graag met je sparren!

 

Met dank aan De Clercq Advocaten!

https://www.declercq.com/kennisblog/acquisitie-en-privacy-mag-wel-en/