Bedrijfsvoering

Personeelstekort maar toch omzetgroei: zo doe je dat!

In de laatste kwartaalmonitor Groothandel van het CBS staat naast de juichende groeicijfers een bericht over het stijgende personeelstekort. Het komt erop neer dat de groei van het personeelsbestand de omzetgroei eigenlijk niet meer bij kan benen. Hét moment om eens stil te staan bij de kwaliteit van die groei. Want hoe kun je rekening houden met de huidige situatie én tegelijkertijd zeker weten dat het jouw beste klanten ten goede komt?

Het luxeprobleem van gebrek aan tijd

De economische groei is al tijden robuust. Het gaat zo goed dat we zo langzamerhand handen tekort komen voor het verwerken van al die extra vraag. Het doet zich het meest in de logistiek gevoelen, maar op menig binnendienst is het al niet veel minder krap. De operationele keten heeft in toenemende mate moeite met het administratief en fysiek verwerken van orders en offertes.

Al enige tijd proberen we daarom via allerlei kanalen aan de goede mensen te komen. Maar de spoeling is dun, dus deze zoektocht duurt lang. En als we eenmaal geschikte kandidaten gevonden hebben, dan moeten we ze via training-on-the-job productief zien te krijgen. Dat kost operationele tijd en die hebben we nu juist niet.

Uiteindelijk keert de wal het schip

Dus werken we steeds meer over. Niet alleen doordeweeks maar soms ook in het weekend, om achterstanden weg te werken. Het wordt ook steeds lastiger om een vrije dag op te nemen. Of die training te volgen die nodig is om vakkennis en vaardigheden op peil te houden.

Het on-the-job trainen verwordt tot wat basisinstructies en een welgemeend “succes”. De nieuwe medewerkers voelen de druk feilloos aan en vragen minder dan ze zouden willen. Waardoor er dingen fout gaan, die vervolgens gecorrigeerd moeten worden. Extra werk waar niemand op zit te wachten. En dan wordt er ook nog iemand ziek. Dit maakt het probleem voor de rest nog groter. Kortom: er moet wat gebeuren.

Kies voor de juiste orders

Het voelt voor veel ondernemers en verkopers tegennatuurlijk, maar soms moet je ervoor kiezen om die ene order wel en die andere niet te accepteren. Omdat niet kiezen betekent dat je ze allebei niet goed of op tijd kunt uitvoeren. En dat leidt uiteindelijk tot meer teleurgestelde klanten dan wanneer je wel kiest.

Maar hoe kiezen jouw medewerkers op de werkvloer voor de juiste orders? Als ze eigenlijk geen tijd hebben? Het scheelt dan enorm als ze weten welke klanten winst brengen en welke verlies opleveren. Want dan kunnen zij met een gerust hart voorrang geven aan de orders van winstbrengende klanten. Immers, het gaat niet om de omzet zelf, maar om de klanttevredenheid en de winst die je ermee boekt!

Theodoor van Breevoort is bedrijfseconoom en oprichter van Lucratief, adviseur in resultaatverbetering. Geïnteresseerd in meer? Kijk dan op www.lucratief.eu.