Personeel

Wat is jouw persoonlijke “WHY”?

Heb je je weleens afgevraagd “waarom” je ’s morgens op staat en vol frisse moed aan je nieuwe dag begint? Wat je toegevoegde waarde is en waarom andere mensen het ook prettig vinden dat jij er iedere morgen weer bent? Het einde van het jaar is weer bijna daar en het is weer tijd om zowel terug als vooruit te kijken. Ik vind het dan altijd prettig om het leiderschapsmodel  “The Golden Circle” van Simon Sinek er bij te nemen en te achterhalen of ik nog steeds met mijn “WHY” bezig ben.

Opvallend is dat er toch wel wat veranderd is. Al wordt het woord als één van de irritantste woorden in het kantoorjargon betiteld. ‘Eigenaarschap’ is voor mij toch wel een belangrijk item is geworden in het komen tot veranderingen binnen organisaties. In het begin van mijn Lean-avontuur vond ik het vooral belangrijk dat ik als trainer aan de slag kon bij mijn opdrachtgevers en dat ze blindelings mijn adviezen ter harte namen om ermee aan de slag te gaan. Dat bleef heel goed gaan en we scoorden het ene na het andere succes zolang ik aan boord was, maar zodra ik weer mijn biezen pakte verzanden ze vaak in hun oude patronen. Veel van het harde werk ging zodoende verloren. Vandaar mijn verandering in de basis.

Vandaag de dag kijk ik daar toch iets anders tegen aan en ga ik als eerste aan de slag met het “Waarom” én “Wat” we als team willen bereiken alvorens we naar de productiehallen af dalen om daar het “Hoe” te implementeren. Onlangs mocht ik hier bij een bedrijf een begin mee maken. Na het aanschouwen van de Ted Talk van Simon Sinek gingen we aan de slag met het “Waarom” van het bedrijf. Niet alleen met het management, maar met het complete bedrijf. En dan krijg je inzichten. Inzichten in waarom je ’s morgens je bed uit komt en waarom anderen dat nog fijn vinden ook.

We hebben samen bepaald wie onze klanten nu eigenlijk zijn. Wat ze beweegt, wat ze belangrijk vinden. De inzichten die we hiermee hebben verzameld waren zeer verhelderend en voor de meesten volkomen nieuw. Goed om te zien dat ze het samen hadden bedacht en dat ik de trigger was en niet de aanleiding vanuit het management. Daarnaast zijn we gaan kijken tegen welke problemen de klanten aan zouden kunnen lopen, en wat daar de gevolgen van kunnen zijn. Dit bracht ons tot verhelderende oplossingen om het “Hoe” in te vullen in de productiehallen en op kantoor.

Voorbeelden die een plek op de flipover kregen waren doorlooptijden verkorten en uitzonderingen proactief terugkoppelen, efficiënt en effectief ons werk doen, met zo min mogelijk gebruik van uren en dus verspillingen reduceren en het één keer goed percentage (EKG%) zo hoog mogelijk laten zijn.

Uiteindelijk wisten ze wel “Wat”ze de hele dag moesten doen. Mijn sessie gaf ze inzicht in het “Waarom” en met het bedenken van het “Hoe” hadden ze gevonden hoe ze de tevredenheid van de verschillende klanten konden beïnvloeden.

De betekenis van toegevoegde waarde voelen is enorm. Iedereen wil graag een bijdrage leven en dus zinvol werk doen. Werk met betekenis en waar iemand gelukkig van wordt. Dus wat is jouw “WHY”. Nog niet genoeg geïnspireerd, kijk maar eens naar de Ted-Talk-Video van Simon Sinek, wellicht toch een inspiratiemoment met het nieuwe jaar in aantocht.