Communicatie|Training / Coaching

Business Storytelling: verhalen als succesfactor

“Schat, heb jij nog agendapunten voor onze vergadering van vanavond?” Oh, en… “Kids, ik mail jullie straks alvast de Powerpoint over onze zomervakantie, nemen jullie die vast door? Dan kunnen we snel beslissen en boeken.”

Heb jij dat weleens gezegd of gedaan? Ik heb een voorzichtige poging gedaan. Haar reactie? “Vergadering? Wij? Agendapunten? Bewaar die onzin lekker voor je werk.”

Ontbijttafel

Natuurlijk had mijn vrouw een punt. Waarom zouden we een vergadering beleggen met onze partner en waarom zouden we een presentatie aan het gezin geven over onze zomervakantie? Wij doen dat anders.

Agendapunten bespreken we door de dag heen, aan de ontbijttafel of ’s avonds in bed. En vakantieplannen maken we samen met de kinderen. Heerlijk toch? We bekijken de prachtige foto’s en de indrukwekkende pretparken en bezienswaardigheden in de omgeving.

En tussendoor vertellen we elkaar verhalen.

“Ooit zijn papa en mama samen op vakantie geweest naar Cuba, dat was wat. De huurauto stopte ermee, middenin Havana op een drukke winkelstraat. En we spraken geen woord Spaans. Gelukkig kwam er na een paar minuten een oude Cubaan op ons af, met in zijn linker mondhoek een dikke sigaar. De man was minstens 80 jaar oud. Hij keek ons eens aan en…”  

Mensen en functionarissen

Waarom bewaren we die onzin voor op ons werk en bewaren we de verhalen voor thuis? Waarom veranderen we van mens in functionaris als we de drempel van het kantoor overstappen?

Ben ik nu te rigoureus? Dat kan. 

Het magische antwoord op de “waarom-dat-zo-werkt-vraag” weet ik ook niet. Niet voor niets zijn er 100.000 boeken over psychologie geschreven en niet voor niets wordt het beroep Psycholoog door duizenden mensen beoefend.

Ik weet wel dat het zonde is dat we een groot deel van onszelf thuislaten als we naar kantoor gaan.  We worden niet warm van procedures en processen alleen én we worden niet warm van ellenlange presentaties met tientallen bulletpoints.

En klanten? Die worden niet warm van productspecificaties.  Die worden warm van jou, van jouw verhalen, belevenissen en avonturen. Dat is hoe je contact maakt. Zo zorgen we ervoor dat de ander ons vertrouwt en gelooft. Al eeuwenlang.

Authentiek

We willen verhalen horen. Verhalen die bij het onderwerp horen, verhalen die bij jou horen. Dat is hoe het bij ons werkt.  Met logica alleen kom je er niet, je zal het moeten verpakken in emotie. Authentiek. Net als thuis!

Lees dit niet als een oproep om alle procedures en processen in de prullenbak te gooien. Het is ook geen psychologisch debat over jouw schizofrene persoonlijkheid. Nee hoor…het is niets anders dan een oproep om jezelf en je verhalen mee te nemen naar je werk. Ik heb ervaren dat het je helpt succesvol te zijn en bovenal…wordt het werk een stuk leuker.

En het mooie…dan heb je ’s avonds in bed weer wat te vertellen.

“Words are how we think, stories are how we link.”


Harry Slagman zegde zijn baan als commercieel directeur op en verruilde zijn jarenlange ervaring in sales-, account-, lijn- en directiefuncties voor zijn eigen onderneming Storybusiness. Als spreker, trainer, coach en adviseur laat hij bedrijven en medewerkers de impact van het vertellen van ervaringen en (authentieke) verhalen zien als succesfactor in een zakelijke omgeving.